Критеријуми оцењивања - енглески језик и немачки језик
Компетенције |
Одличан (5) |
Врло добар (4) |
Добар (3) |
Довољан (2) |
Разумевање говора |
Ученик/ца разуме: -дуже низове саопштења, упутстава, молби итд. који се тичу његових потреба и интересовања. -основни смисао и главне информације у аутентичном разговору два или више (са)говорника, уколико се говори разговетно и умереним темпом. -основни смисао и главне информације јасно артикулисаних монолошких излагања, прича, презентација и предавања на узрасно адекватне и блиске теме, уз одговарајућу визуелну подршку. -основни смисао и може да издвоји главне информације из аутентичних подкаста, радио и телевизијских емисија о познатим, узрасно адекватним темама (нпр. репортажа, научно-популарних, документарних, играних, анимираних филмова, спотова) |
Ученик/ца уз подстицај разуме: -дуже низове саопштења, упутстава, молби итд. који се тичу његових потреба и интересовања. -основни смисао и главне информације у аутентичном разговору два или више (са)говорника, уколико се говори разговетно и умереним темпом. -основни смисао и главне информације јасно артикулисаних монолошких излагања, прича, презентација и предавања на узрасно адекватне и блиске теме, уз одговарајућу визуелну подршку. -основни смисао и може да издвоји главне информације из аутентичних подкаста, радио и телевизијских емисија о познатим, узрасно адекватним темама (нпр. репортажа, научно-популарних, документарних, играних, аним.филмова, спотова) |
Ученик/ца разуме: -краће низове (2–3) саопштења, упутстава, молби који се односе на његове потребе и интересовања. -основни смисао и главне информације из разговора двоје или више (са)говорника о блиским и познатим темама, уколико се говори разговетно и умереним темпом. -основни смисао и главне информације споријих, јасно артикулисаних монолошких излагања и прича о познатим и узрасно адекватним темама, уз одговарајућу визуелну подршку, паузе и понављања. -основни смисао и главне информације из подкаста, радио и телевизијских емисија о познатим и узрасно адекватним темама, уколико се говори споро и разговетно. |
Ученик/ца уз подршку разуме: -фреквентне речи и једноставне изразе у спором говору. -једноставне поруке и питања која се односе на једноставне информације и непосредно окружење. -кратка, једноставна, разговетно и споро изговорена упутства. -кратка саопштења и питања која се односе на познате / блиске теме. -предмет једноставног разговора других лица о познатим / блиским темама.
|
Разумевање писаног текста |
Ученик/ца разуме: -општи смисао и може да издвоји већину релевантних информација у порукама, писмима и мејловима о блиским темама. -упутства која се односе на сналажење на јавним местима (нпр. руковање апаратима и уређајима, упозорења, безбедносне информације и сл.) -општи смисао и главне информације различитих врста текстова са интернета или других писаних медија који су у складу са узрастом и интересовањима ученика. -да може на основу смисла читавог текста и садржаја појединачних делова да открива значења непознатих речи и конструкција. -експлицитно изражена осећања, жеље и расположења -и проналази потребне информације у речницима, енциклопедијама брошурама и на интернет страницама. -и може да издвоји потребне информације из табела, графикона, информатора и сл. |
Ученик/ца уз подстицај разуме: -општи смисао и може да издвоји већину релевантних информација у порукама, писмима и мејловима о блиским темама. -упутства која се односе на сналажење на јавним местима (нпр. руковање апаратима и уређајима, упозорења, безбедносне информације и сл.) -општи смисао и главне информације различитих врста текстова са интернета или других писаних медија који су у складу са узрастом и интересовањима ученика. -да може на основу смисла читавог текста и садржаја појединачних делова да открива значења непознатих речи и конструкција. -експлицитно изражена осећања, жеље и расположења -и проналази потребне информације у речницима, енциклопедијама брошурама и на интернет страницама. -и може да издвоји потребне информације из табела, графикона, информатора и сл. |
Ученик/ца разуме: -општи смисао и главне информације у краћим порукама, писмима, мејловима о блиским темама. -краће низове (2–3) упутстава која се тичу његових непосредних потреба (нпр. оријентација у простору, употреба уређаја и апарата, правила игре и сл.), праћена визуелним елементима. -општи смисао и главне информације у краћим текстовима, различитих врста и једноставне садржине, са интернета или других писаних медија, о познатим и узрасно адекватним темама. -општи смисао једноставних књижевних текстова прилагођених узрасту и интересовањима. -смисао једноставних рекламних порука уколико не садрже игру речи или неко конотативно/скривено/метафорично значење. |
Ученик/ца уз подршку разуме: -кратке поруке које се односе на једноставне информације и непосредно окружење (нпр. писма, мејлови итд.) -кратка, појединачна упутства која се тичу његових непосредних потреба, уколико укључују визуелне елементе. -општи смисао и најважније информације у једноставним врстама текстова (кратке приче, извештаји, огласи, временске прогнозе и сл.) уз одговарајуће илустративне елементе. |
Усмено изражавање (конверзација) |
Ученик/ца: -течно и с лакоћом описује себе и околину, школски контекст и приватан живот, свакодневне навике, искуства/догађаје из прошлости и планове за будућност. -учествује у неформалном и формалном разговору (нпр. са наставницима, службеним лицима и сл.), поставља и одговара на неколико питања у низу на познате теме у вези са личним потребама, интересовањима, обавезама, жељама, уз евентуалну помоћ и понављање. -објашњава зашто му се нешто допада или не допада, зашто се слаже или не слаже, зашто нешто воли или не; на једноставан начин износи и образлаже своје ставове и мишљења. -објашњава оно што не разуме, уме да тражи помоћ и да изрази мишљење/потребу расположивим језичким средствима. -на једноставан начин излаже на задату тему и одговара на питања која се односе на њу. -описује и тумачи податке из табела, графикона, информатора и сл. -резимира текст који слуша или чита ослањајући се у мањој мери на језичка средства која се у њему појављују.
|
Ученик/ца уз подстицај: -описује себе и околину, школски контекст и приватан живот, свакодневне навике, искуства/догађаје из прошлости и планове за будућност. -учествује у неформалном и формалном разговору (нпр. са наставницима, службеним лицима и сл.), поставља и одговара на неколико питања у низу на познате теме у вези са личним потребама, интересовањима, обавезама, жељама, уз евентуалну помоћ и понављање. -исказује допадање и недопадање, слагање и неслагање и једноставним језичким средствима даје кратко објашњење. -размењује основне информације о плановима и обавезама. -једноставним језичким средствима пореди људе, ствари и појаве. -објашњава оно што не разуме и тражи помоћ вербалним и невербалним средствима. |
Ученик/ца: -успева да поведе и/или одржи разговор на блиске и познате теме. -уз краће паузе и минималну помоћ саговорника, размењује информације, тражи одређени предмет, објашњење, услугу, повезујући неколико краћих исказа у смислену целину. -уз краће паузе, описује себе и своје непосредно окружење, свакодневне активности, искуства из прошлости користећи једноставна језичка средства. -поставља и одговара на 2–3 повезана питања, о познатим темама, у вези са личним потребама, интересовањима, обавезама, жељама, уз одговарајућу помоћ саговорника и понављање. -исказује допадање и недопадање, слагање и неслагање и једноставним језичким средствима даје кратко објашњење. -размењује основне информације о плановима и обавезама. -једноставним језичким средствима пореди људе, ствари и појаве. -објашњава оно што не разуме и тражи помоћ вербалним и невербалним средствима. |
Ученик/ца уз подршку: -успоставља и одржава друштвени контакт користећи једноставна језичка средстава приликом поздрављања, представљања, добродошлице, окончања комуникације, захваљивања, извињавања, давања података о себи, распитивања о основним подацима који се тичу саговорника (нпр. ко је, одакле је, чиме се бави итд.) -уз дуже паузе и уз помоћ саговорника, саопштава основне информације о себи и свом непосредном окружењу, тражи одређени предмет, користећи кратке једноставне исказе. -поставља једноставна питања о темама које одговарају његовим интересовањима (слободно време, хоби, школа, породица, другови) и одговара на слична питања саговорника. -поставља и одговара на питања која се односе на изражавање допадања и недопадања, слагања и неслагања користећи једноставна језичка средства. -формулише молбе и извињења. |
Писано изражавање |
Ученик/ца пише: -обична и електронска писма у којима са пријатељима и познаницима договара активности и једноставним језичким средствима обрађује/спомиње узрасно релевантне теме. -краће текстове од неколико логички повезаних реченица о узрасно релевантним темама (о себи, друштвеном и природном окружењу). -прецизно описује искуства, активности и догађаје из садашњости и прошлости у виду дескриптивних и наративних текстова користећи познате сложеније језичке структуре и адекватну лексику. -кратке приче од понуђеног језичког материјала. |
Ученик/ца уз подстицај пише: -обична и електронска писма у којима са пријатељима и познаницима договара активности и једноставним језичким средствима обрађује/спомиње узрасно релевантне теме. -краће текстове од неколико логички повезаних реченица о узрасно релевантним темама (о себи, друштвеном и природном окружењу). -прецизно описује искуства, активности и догађаје из садашњости и прошлости у виду дескриптивних и наративних текстова користећи познате сложеније језичке структуре и адекватну лексику. -кратке приче од понуђеног језичког материјала. |
Ученик/ца: -писаним путем доставља/тражи или преноси детаљније информ. или податке о себи и другима. -пише једноставна лична писма, поруке, мејлове у којима се са пријатељима и познаницима договара о активностима или одговара на питања. -саставља краће текстове о себи, својој породици и непосредном окружењу. -описује искуства, активности и догађаје из прошлости користећи једноставније језичке структуре и увежбану лексику. |
Ученик/ца уз подршку пише: -једноставне податке о себи и лицима из блиског окружења, у обрасцима, упитницима или табелама. -краће белешке о важним информацијама и тренутним потребама. -основне информације о себи/другима. -кратке и једноставне поруке (нпр. СМС, имејл, објаве на друштвеним мрежама) у којима се захваљује, извињава или нешто честита. -неколико кратких исказа о блиским темама. |
Лексика (читање, диктат, речник) |
Ученик/ца: -углавном коректно изговара све гласове и гласовне групе, чак и у тежим комбинацијама гласова, уз поштовање акцентаско-интонацијских правила или уз мање неправилности које не угрожавају разумевање поруке коју жели да саопшти. -записује речи и изразе уз минималне ортографске неправилности које не ремете разумевање датог записа; познаје и примењује фреквентна правописна правила. -користи фреквентне лексичке елементе који се односе на теме и ситуације из његовог непосредног искуства. |
Ученик/ца уз подстицај: -углавном коректно изговара све гласове и гласовне групе, чак и у тежим комбинацијама гласова, уз поштовање акцентаско-интонацијских правила или уз мање неправилности које не угрожавају разумевање поруке коју жели да саопшти. -записује речи и изразе уз минималне ортографске неправилности које не ремете разумевање датог записа; познаје и примењује фреквентна правописна правила. -користи фреквентне лексичке елементе који се односе на теме и ситуације из његовог непосредног искуства. |
Ученик/ца: -препознаје и разумљиво изговара већину гласова и гласовних група, уз одређена прозодијска ограничења (акценти, интонација, дужина). -правилно записује фреквентне и увежбане речи, познаје и примењује одређени број основних правописних правила. -поседује ограничени репертоар готових израза и вишечланих конструкција за исказивање свакодневних конкретних активности и потреба. |
Ученик/ца уз подршку користи елементарне и најфреквентније речи и изразе за обављање основних комуникативних активности. |
Граматика |
Ученик/ца самостално примењује одређени број граматичких елемената и конструкција, укључујући и најчешће изузетке, као и основне начине творбе и флексије именица, глагола, придева, прилога у непознатом контексту. |
Ученик/ца познаје одређени број граматичких елемената и конструкција, укључујући и најчешће изузетке, као и основне начине творбе и флексије именица, глагола, придева, прилога.
|
Ученик/ца познаје и користи једноставније граматичке елементе и конструкције.
|
Ученик/ца препознаје основна граматичка правила. |
Медијација |
Ученик/ца: -на матерњем језику саопштава основну тему и појединачне информације нешто опширнијег усменог исказа, примереног узрасту и интересовањима. -на матерњем језику преноси саговорнику тему, садржај и главне информације из краћих и једноставнијих писаних текстова (новинских и књижевних), примерених узрасту и интересовањима. -на страном језику саопштава једноставније информације добијене од трећег лица у вези с блиским комуникативним ситуацијама и познатим темама. -на матерњем језику преноси информације, упутства, молбе, савете и сл. добијене од трећег лица. |
Ученик/ца уз подстицај: -на матерњем језику саопштава основну тему и појединачне информације нешто опширнијег усменог исказа, примереног узрасту и интересовањима. -на матерњем језику преноси саговорнику тему, садржај и главне информације из краћих и једноставнијих писаних текстова (новинских и књижевних), примерених узрасту и интересовањима. -на страном језику саопштава једноставније информације добијене од трећег лица у вези с блиским комуникативним ситуацијама и познатим темама.
|
Ученик/ца: -на матерњем језику преноси саговорнику општи смисао и појединачне информације краћих и једноставнијих писаних текстова опште информативне природе. -на матерњем језику саопштава основну тему и најважније информације краћег усменог исказа. -на матерњем језику саопштава основну тему и најважније информације краћег писаног текста. -на страном језику саопштава туристима најједноставније информације коју су тражили од трећег лица (назив улице, број линије у градском саобраћају, цену). |
Ученик/ца: -на матерњем језику преноси саговорнику општи смисао јавних натписа и краћих текстова опште информативне природе (плаката, транспарената, јеловника...) -на матерњем језику саопштава основну тему и најопштији садржај кратког усменог исказа на страном језику. -на матерњем језику саопштава основну тему и најопштији садржај кратког писаног текста на страном језику. |
Интеркултур- на компетенција |
Ученик/ца: -разуме основне сличности и разлике између своје и циљних култура у различитим аспектима свакодневног живота и прихвата постојање разлика. -разуме основне сличности и разлике између своје и циљних култура у области умећа живљења и прихвата постојање разлика; -разуме и избегава основне облике непримереног/ неприкладног понашања у контексту циљних култура. -препознаје да постоји пристрасност у тумачењу културних појава и негује критичко мишљење у њиховом посматрању и разумевању. -познаје положај земаља у којима се користи страни језик. -познаје најтипичније представнике појединих екосистема света где се користи страни језик и доводи их у везу са одликама екосистема. -препознаје повезаност најважнијих појава из историје циљних култура и опште историје. -препознаје утицај неколико најзначајнијих личности и дела из друштвене и уметничке историје циљних култура у свету, које доводи у везу са друштвеним и уметничким појавама из наше историје и обрнуто. |
Ученик/ца: -разуме основне сличности и разлике између своје и циљних култура у различитим аспектима свакодневног живота и прихвата постојање разлика. -разуме основне сличности и разлике између своје и циљних култура у области умећа живљења и прихвата постојање разлика; -разуме и избегава основне облике непримереног/ неприкладног понашања у контексту циљних култура. -познаје положај земаља у којима се користи страни језик. -познаје најтипичније представнике појединих екосистема света где се користи страни језик и доводи их у везу са одликама екосистема. -препознаје повезаност најважнијих појава из историје циљних култура и опште историје. -представља и укратко описује на циљном језику неколико познатих личности и појава из циљних култура, као и оне за које показује интересовање.
|
Ученик/ца: -разуме и описује сличности и разлике у свакодневном животу (нпр. начин исхране, радно време, навике, празници, разонода). -познаје основне елементе у области умећа живљења (начин обраћања и поздрављања, тачност, конвенције и сл.). -препознаје најкритичније обрасце понашања које је непримерено/неприкладно у контексту циљних култура. -препознаје најчешће стереотипе у вези са својом и циљним културама. -познаје основне одлике регија и држава у којима се страни језик користи као већински. -познаје животне услове који владају у појединим екосистемима света (клима географске одлике и сл.) где се користи страни језик. -представља и укратко описује на циљном језику неколико познатих личности и појава из циљних култура, као и оне за које показује интересовање.
|
Ученик/ца: -познаје основне појаве свакодневног живота циљних култура (нпр. начин исхране, радно време, навике, празници, разонода). -зна за регије и државе у којима се страни језик користи као већински. -познаје најзначајније историјске догађаје циљних култура. -познаје неколико најпознатијих историјских и савремених личности циљних култура; наводи и на матерњем језику даје основне податке о некој личности из циљних култура за коју показује интересовање. -познаје неколико најпознатијих културних остварења циљних култура; наводи и описује на матерњем језику неколико локација циљних култура за које показује интересовање.
|
Скала за оцењивање писмених и контролних задатака:
0-30%/40% Недовољан (1)
30%/40% - 50% Довољан (2)
50% - 70% Добар (3)
70% - 85%/90% Врло добар (4)
85%/90% - 100% Одличан (5)
Погодака: 1163