Критеријуми оцењивања Стручног већа за разредну наставу за први циклус основног образовања и васпитања ОШ“Сава Максимовић“Мраморак
Ученици се у току школске године оцењују на следеће начине:
- Писменим проверама (тестови, контролне вежбе и писмени задаци)
- Усменом провером
- Ангажовањем и односом према раду на настави (активност на часу, израда домаћих задатака, ангажовање у пројектима, сарадња у групи, припремљеност за час, уредност...)
Скала бројчаног оцењивања ученика на писменим проверама:
одличан (5) од 86% до 100%
врло добар (4) од 71% до 85 %
добар(3) од 51% до 70 %
довољан(2) од 35% до 50 %
недовољан (1) од 0% – 34%
Скала може да варира у циљу мотивисаности ученика и у завсиности од његовог постигнућа али не више од 10%.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 1 или ИОП-у 2, оцењује се на основу ангажовања и степена остварености исхода уз прилагођавање начина и поступка оцењивања (према Правилнику о оцењивању ученика у основном образовању и васпитању („Службени гласник РС“ број 34/2019, 59/2020 и 81/2020).
Сврха и принципи оцењивањаученика
Члан 2.
Оцењивање је саставни део процеса наставе и учења којим се обезбеђује стално праћење остваривања прописаних исхода и стандарда постигнућа ученика, а за ученике са сметњама у развоју и инвалидитетом прилагођених циљева, садржаја и исхода у савладавању индивидуалног образовног плана.
Оцењивање је континуирана педагошка активност која позитивно утврђује однос према учењу и знању и подстиче мотивацију за учење.
Оцењивањем се ученик оспособљава за објективну процену сопствених постигнућа и постигнућа других ученика, за постављање личних циљева током процеса учења, развија се систем вредности и обезбеђује се поштовање општих принципа система образовања и васпитања утврђених законом којим се уређују основе система образовања и васпитања (у даљем тексту: Закон).
Принципи оцењивања, у смислу овог правилника, јесу:
1) објективност у оцењивању према утврђеним критеријумима;
2) релевантност оцењивања;
3) коришћење разноврсних техника и метода оцењивања;
4) правичност у оцењивању;
5) редовност и благовременост у оцењивању;
6) оцењивање без дискриминације и издвајања по било ком основу;
7) уважавање индивидуалних разлика, потреба, узраста, претходних постигнућа ученика и тренутних услова у којима се оцењивање одвија.
Формативно и сумативно оцењивање
Члан 3.
Ученик се оцењује из обавезних предмета, изборних програма, активности (пројектне наставе и слободних наставних активности) са и без модула и владања, у складу са Законом, посебним законом и овим правилником.
Праћење развоја, напредовања и остварености постигнућа ученика у току школске године обавља се формативним и сумативним оцењивањем.
Формативно оцењивање, у смислу овог правилника, јесте редовно праћење и процена напредовања у остваривању прописаних исхода, стандарда постигнућа и ангажовања у оквиру обавезног предмета, изборних програма, активности (пројектне наставе и слободних наставних активности) са и без модула, као и праћење владања ученика. Формативно оцењивање садржи повратну информацију о остварености прописаних исхода и стандарда постигнућа и ангажовања у оквиру предмета, изборних програма, активности са и без модула, предузете активности од стране наставника за унапређивање постигнућа ученика, процена њихове делотворности и јасне и конкретне препоруке за даље напредовање.
Формативне оцене се по правилу евидентирају у педагошкој документацији наставника, у складу са овим правилником и најчешће се односе на редовно праћење напретка постигнућа ученика, начин како учи, степен самосталности у раду, начин остваривања сарадње у процесу учења са другим ученицима и други подаци о ученику битни за праћење.
Сумативно оцењивање, у смислу овог правилника, јесте вредновање постигнућа ученика на крају програмске целине или на крају полугодишта из обавезног предмета, изборних програма, активности и владања.
Оцене добијене сумативним оцењивањем у првом разреду су описне и на крају полугодишта, односно школске године исказују се као напредовање ученика у остваривању исхода, ангажовање и препорука. Оцене добијене сумативним оцењивањем у осталим разредима су по правилу бројчане.
Сумативне оцене се евидентирају у прописаној евиденцији о образовно-васпитном раду (у даљем тексту: дневник), а могу бити унете и у педагошку документацију, у складу са овим правилником.
Оцену одличан (5) добија ученик који:
− у потпуности показује способност трансформације знања и примене у новим ситуацијама;
− лако лoгички пoвeзуje чињeницe и пojмoвe;
− самостално изводи закључке који се заснивају на подацима;
− решава проблеме на нивоу стваралачког мишљења и у потпуности критички рaсуђуje;
− показује изузетну самосталност уз изузетно висок степен активности и ангажовања.
Оцену врло добар (4) добија ученик који:
− у великој мери показује способност примене знања и лoгички пoвeзуje чињeницe и пojмoвe;
− самостално изводи закључке који се заснивају на подацима;
− решава поједине проблеме на нивоу стваралачког мишљења и у знатној мери критички рaсуђуje;
− показује велику самосталност и висок степен активности и ангажовања.
Оцену добар (3) добија ученик који:
− у довољној мери показује способност употребе информација у новим ситуацијама;
− у знатној мери лoгички пoвeзуje чињeницe и пojмoвe;
− већим делом самостално изводи закључке који се заснивају на подацима и делимично самостално решава поједине проблеме;
− у довољној мери критички рaсуђуje;
− показује делимични степен активности и ангажовања.
Оцену довољан (2) добија ученик који:
− знања која је остварио су на нивоу репродукције, уз минималну примену;
− у мањој мери лoгички пoвeзуje чињeницe и пojмoвe и искључиво уз подршку наставника изводи закључке који се заснивају на подацима;
− понекад је самосталан у решавању проблема и у недовољној мери критички рaсуђуje;
− показује мањи степен активности и ангажовања.
Недовољан (1) добија ученик који:
− знања која је остварио нису ни на нивоу препознавања и не показује способност репродукције и примене;
− не изводи закључке који се заснивају на подацима;
− критички не рaсуђуje;
− не показује интересовање за учешће у активностима нити ангажовање.
Оцена 1, негативна оцена или еквивалент: .
Не користи или ретко користи |
Нејасно или непажљиво |
Врло ограничено |
Ретко, ретко се састаје |
Неуредано или слабо |
Нема белешки |
Показује потешкоће |
Неактиван |
Врло ограничено |
Недовољно, недовољан |
Неадекватно |
Са закашњењем или постепено |
Недостаје, оскудева у |
|
Оцена 2, нешто мало изнад негативне оцене или еквивалент:
Само користи |
Покушава |
Ограничено |
Уз асистенцију, уз помоћ |
Разнолик или некомплетан |
Почиње, стартује да |
Недоследан, недоследно |
Нејасан или није сасвим јасан |
Спор, споро се креће |
Редак, тешко |
|
Мало, скромно |
Оцена 3, просечна оцена или еквивалент:
Понекад задовољавајуће |
Скоро комплетно |
Приближавајуће или убрзавајуће |
Користи више, скоро највише |
Са нешто јасноће |
Парцијално |
Уз ограничену помоћ |
Нешто |
Повремено |
Уз нешто помоћи |
Развија се или поправља |
Тачност |
Оцена 4, изнад просечне оцене или еквивалент:
Независно |
Ефикасно |
Брз |
Користи највише |
Често или редовно |
Веома добро |
Доследно |
Јасан, концизан |
Генерално |
Одговарајуће |
Потпуно |
Тачно |
Комплетно |
Брзо |
Способан, способност |
Оцена 5, скоро савршена оцена или еквивалент:
Систематичан |
Увек |
Брзо, опсежно |
Користити све |
Способно, са способношћу |
Доследно и тачно |
Изванредно |
Прецизно |
Темељито и дубоко |
Самостално |
Одлично |
Надмашујуће или превазилазеће |
Стручно веће за разредну наставу
Погодака: 7501